Wat gebeurt er als je een verkeerde opgave krijgt van je pensioenfonds? Heb jij dan recht op dat ‘verkeerde pensioen’ of mag het pensioenfonds dat later gewoon corrigeren? Onlangs heeft een rechter besloten dat het pensioenfonds gewoon mag corrigeren, ook als dat in jouw nadeel is.
Pensioenplanning op verkeerde opgave pensioenfonds
Je gaat bijna met pensioen en je maakt een goede berekening van je maandelijkse inkomsten en uitgaven. En op basis van die berekeningen neem jij een beslissing. Jouw berekening is gebaseerd op de pensioenopgaven die jij hebt gekregen van je pensioenfonds.
Vervolgens ga jij met pensioen. Je krijgt een aantal maanden het pensioen uitgekeerd volgens de opgave en zoals jij ook in je berekeningen hebt opgenomen. Maar dan ineens wordt het pensioenfonds wakker en ontdekt dat ze jou teveel pensioen uitbetalen. En dus corrigeren ze jouw pensioen. Mag dat?
Wat zegt de rechter
“Een pensioenberekening van een pensioenfonds ten behoeve van een deelnemer is niet aan te merken als een toekenning van pensioenaanspraken.”
De rechter zegt hier dat een pensioenberekening van een pensioenfonds jou geen recht geeft op pensioen. Het is maar een berekening.
“Het pensioenfonds is slechts de uitvoerder van de pensioenaanspraken die de werknemer op grond van een pensioenovereenkomst met zijn werkgever heeft opgebouwd.”
Dan gaat de rechter nog een stap verder. Het pensioenfonds voert alleen de regeling uit. Zij kennen jou überhaupt geen pensioen toe. Dus eigenlijk heb je niks met het pensioenfonds te maken. Die passen alleen maar op je geld.
De hoogte van de pensioenaanspraken vloeit voort uit het geldende pensioenreglement. Het pensioenreglement vormt daarom de basis voor de berekening van de hoogte van de pensioenaanspraken van een deelnemer.
Je hebt dus alleen recht op het pensioen zoals dat is bepaald in de pensioenovereenkomst en het pensioenreglement. Maar heb jij wel eens je pensioenreglement gelezen? Daar staan alleen maar juridische teksten in. Dus hoe weet jij op hoeveel pensioen je recht hebt?
Een mededeling van de opgebouwde pensioenaanspraken door het pensioenfonds aan de werknemer is in de verhouding tussen het pensioenfonds en de werknemer slechts een administratieve handeling en geen rechtshandeling
En dan maakt de rechter tenslotte volledig duidelijk: de opgave die jij krijgt is slechts een administratieve handeling. Je kunt er dus niks mee, want je kunt er geen enkel recht aan ontlenen.
Grote gevolgen verkeerde opgave pensioenfonds
Als een pensioenfonds een verkeerde opgave stuurt, kun jij daar dus geen rechten aan ontlenen. En nadien kan het pensioenfonds je uitkering ‘gewoon’ corrigeren. En dat kan grote gevolgen hebben. Want jij beslist op basis van de opgave die je krijgt om je pensioen op een bepaald moment en een bepaalde manier in te laten gaan. En je stemt je hele toekomst daar op af. Ik kan me goed voorstellen dat je hier heel gefrustreerd van kan raken. En onzeker. Want hoe kun je dan nog een goed plan maken.
Lees ook:
Fouten in pensioenuitkeringen
Controle en second opinion
Hoe vervelend dit ook is, ik kan de uitspraak van de rechter niet veranderen. Ik kan je wel een advies geven. Maak niet alleen een goede pensioenplanning, maar controleer ook goed of je pensioen klopt. En wanneer je het gevoel hebt dat het niet klopt, laat het verder onderzoeken.
Kom je er zelf niet uit, schakel dan een specialist in. Wij controleren regelmatig pensioenen van werknemers en hebben een soort extra zintuig ontwikkeld voor het ontdekken van fouten in pensioenen. En wij kunnen narekenen of het klopt.
Foto: Karolina Grabowska – Pexels.com
Jan van Harten is pensioenadviseur, financial planner en financial blogger. Hij adviseert mensen die met pensioen gaan of hier over nadenken. Hij begeleidt daarnaast ook ondernemingsraden bij pensioenvraagstukken en helpt werkgevers met het inrichten van pensioenregelingen.
bijnametpensioen.nl is een initiatief van Jan van Harten.
Ik had dit, ik kreeg al 18 maanden een fout pensioen, ik heb er totaal geen inzicht in omdat het een vereffeningspensioen is, maar of ik even een enorm bedrag wilde terugbetalen. Geen aankondiging, niks, het “Foute” bedrag werd van de ene maand op de andere niet meer gestort en ik kwam dus geld te kort. (Ik krijg het pensioen in drie delen gestort, soms tellen ze het bij elkaar op in 1 storting, soms twee stortingen, elke maand anders)
Ik benader de helpdesk, ja foutje op de afdeling betalingen, morgen stond het op mijn rekening, niet dus. Weer de helpdesk, het zou uitgezocht worden, kon wel 5 werkdagen duren.
En toen de mail dat ik geen recht had op zeker 1/3 van het geld wat ik kreeg. En dat terwijl ik aan het begin heb gevraagd of het wel correct was! Maar toen namen ze aan dat “mevrouwtje” het te weinig vond en legden ze nog maar eens haarfijn uit hoe een vereffingspensioen werkt. Alsof ik dat niet wist.
Lang verhaal kort, ze verzaakten in de communicatie, ze hadden mij vooraf moeten informeren over deze fout en mij niet achteraf nadat ik zelf aan de bel trok pas. Ik wees ze op hun communicatie verplichtingen en meldingsplicht, dreigde met een advocaat en een eis voor onderzoek naar de polissen en ik won mijn verweer. En kreeg ipv 50% kwijtschelding, 100% kwijtschelding. Maar ik heb wel een heel ander inkomstenplaatje nu.
Tot op heden staat de polis waar ik volgens hun zeggen geen recht op had nog steeds in mijn digitale omgeving.
De rechter kan zeggen wat hij wil, het is en blijft een ondoorzichtige zaak waarbij je blind moet vertrouwen op wat je wordt vertelt, zeker met vereffeningspensioenen. Ze gooien met getallen en strooien met polisnummers en je moet maar geloven wat er vertelt wordt. Ik vind het een kwalijke zaak. Want hoe weet ik of het correct is? Als er dus gewoon fouten van tafel geveegd worden. En er zo makkelijk gedaan wordt over wat voor mij een exorbitant bedrag is.