Gezond oud worden

De levensverwachting zal de komende jaren in Nederland verder toenemen. Om die reden is vorige aangekondigd dat de AOW-leeftijd in 2028 verder omhoog zal gaan. Maar wanneer je het over langer leven hebt, dan komt vrijwel direct de vraag naar voren of we dan ook langer in goede gezondheid leven? En heb je daar (deels) invloed op? Kortom, hoe kun je gezond oud worden?

We blijven langer gezond

We leven langer en blijven ook langer gezond. Uit onderzoek van het RIVM is gebleken dat het grootste deel van de toename van de levensverwachting in goede gezondheid zal zijn. Voor mannen is dat 10 maanden voor elk jaar en voor vrouwen 8 maanden.

Gezond oud worden

In de wereld kennen we verschillende blauwe zones. Dat zijn plekken op de wereld waar mensen in goede gezondheid ouder worden dan in de rest van de wereld. Er is de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar deze blauwe zones. Wat maakt dat deze mensen langer leven?

Uit deze onderzoeken zijn verschillende leefgewoonten naar voren gekomen die mensen in de deze blauwe zones met elkaar gemeen hebben en die bepalend zijn voor een langer en gezond leven.

9 leefgewoonten voor gezond oud worden 1

  1. Een doel in het leven
  2. Stressverlichtende activiteiten
  3. Gematigde calorie-inname
  4. Plantaardige voeding – semi-vegetarisch
  5. Gematigd alcoholgebruik, met name wijn
  6. Spiritueel of religieus actief
  7. Hechte familiebanden
  8. Actief sociaal leven
  9. Regelmatige lichamelijke activiteit

Hoe ziet jouw leven eruit na je pensioen?

Nu zijn deze 9 punten geen garantie voor een gezond en lang leven. Het leven, en zeker je gezondheid, is niet maakbaar. Maar je kunt wel keuzes maken die bijdragen aan een gezond en lang leven. Je kunt keuzes maken die bijdragen aan je mentale gezondheid (1,2 en 6) en je sociale leven (7 en 8). Je kunt ook werken aan je fysieke gezondheid door gezond te eten (3,4 en 5), genoeg bewegen (9).

Het komt niet aanwaaien

Keuzes beïnvloeden je gezondheid en je verdere leven. Zeker wanneer je al gedurende een leven lang bepaalde andere keuzes hebt gemaakt, kan het lastig zijn om je leefpatroon te veranderen. Vol goed moed beginnen mensen aan nieuwe leefgewoonten, maar ook vaak genoeg haken mensen snel weer af. Een beetje hulp kan dan geen kwaad.

Wil jij hulp bij het vormgeven van nieuwe leefgewoonten, neem dan contact met me op via onderstaande button. Ik help je graag verder.

Foto: Mikhail Nilov op Pexels

1: Leeftijd is meer dan een getal, De wetenschap van een langer en gezonder leven – Rose Anne Kenny

print

Hanneke van Harten is coach persoonlijke ontwikkeling. Zij richt zich vanuit haar praktijk op het begeleiden en coachen van mensen die bijna met pensioen gaan of net met pensioen zijn. Zij is ook een veelgevraagd spreker en spreekt regelmatig over vraagstukken vanuit coaching en persoonlijke ontwikkeling.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *