Per 1 januari 2025 worden de AOW-bedragen verhoogd. In deze blog vind je zoals ieder jaar een overzicht van de belangrijkste gegevens voor de AOW 2025, zodat je weer volledig op de hoogte bent. Eerst krijg je de bedragen, dan de AOW-gerechtigde leeftijd in 2025 en tenslotte de betaaldata. De bedragen zijn bruto en netto per maand, met en zonder de loonheffingskorting.
Verhoging AOW-bedragen 2025
De bedragen 2025 zijn verhoogd ten opzichte van juli 2024. De AOW-bedragen zijn gekoppeld aan het netto minimumloon. Per januari wordt het minimumloon verhoogd met 2,75%.
De AOW-uitkering voor mensen met een partner is gebaseerd op 50% van het netto minimumloon. Samen is dat dus 100% van het netto minimumloon. De AOW-uitkering voor een alleenstaande is gebaseerd op 70% van het netto minimumloon. Er geldt een ingewikkelde rekensystematiek waarmee de AOW wordt verhoogd. Hierdoor is de bruto AOW niet exact met 2,75% verhoogd.
AOW-bedragen 2025
Per 1 januari 2025 zijn de AOW-bedragen als volgt:
De bruto AOW-uitkering voor mensen met een partner bedraagt € 1.081,50 per maand.
Het vakantiegeld bedraagt € 73,18.
De netto AOW-uitkering voor mensen met een partner bedraagt per maand € 1.024,621.
Zonder heffingskorting is dat € 831,12 netto per maand.
De bruto AOW-uitkering voor een alleenstaande bedraagt € 1.580,92 per maand.
Het vakantiegeld bedraagt € 102,46.
De netto AOW-uitkering voor alleenstaanden bedraagt per maand € 1.497,77.
Zonder heffingskorting is dat € 1.214,77 netto per maand.
Dit zijn de bedragen uitgaande van een volledige AOW. Mensen met buitenland jaren krijgen een korting op de AOW-uitkering. De korting is 2% per jaar dat je niet in Nederland bent geweest. Ben je een tijd in het buitenland geweest, dan krijg je dus een lagere AOW.
Krijg je al een uitkering van de overheid, dan kun je voor een gedetailleerd overzicht inloggen op mijnsvb.nl.
Lees ook
hoe kun je een AOW-uitkering aanvragen
Inkomensondersteuning AOW vervallen
Bovenop de AOW-uitkering krijg je ook de inkomensondersteuning AOW, ook wel IOAOW genaamd. Deze inkomensondersteuning is per 2025 vervallen. Deze was in 2022 nog € 26,38 per maand en is per 2023 verlaagd naar € 5,- per maand. In 2024 is die iets verhoogd naar € 5,50 per maand. En per 1 januari 2025 is deze dus volledig afgeschaft.
Ingangsdatum AOW
In 2025 gaat de AOW in op de dag dat je 67 jaar oud wordt. Dat is dus ongewijzigd ten opzichte van 2023. Ben je bijvoorbeeld geboren op 1 april 1958, dan gaat je uitkering in op 1 april 2025. Ben je bijvoorbeeld geboren op 14 oktober 1958, dan gaat de AOW in op 14 oktober 2025.
Lees ook
Op welke leeftijd gaat de AOW in
Betaaldata AOW
In 2025 wordt de AOW op de volgende data uitbetaald:
- 23 januari 2025
- 24 februari 2025
- 24 maart 2025
- 23 april 2025
- 22 mei 2025 incl. vakantiegeld
- 23 juni 2025
- 23 juli 2025
- 21 augustus 2025
- 23 september 2025
- 23 oktober 2025
- 24 november 2025
- 22 december 2025
In mei wordt ook het vakantiegeld uitbetaald.
Foto: marcus aurelius – Pexels.com
Jan van Harten is pensioenadviseur, financieel planner en financieel blogger. Hij adviseert mensen die met pensioen gaan of hier over nadenken. Hij begeleidt daarnaast ook ondernemingsraden bij pensioenvraagstukken en helpt werkgevers met het inrichten van pensioenregelingen.
bijnametpensioen.nl is bedacht en uitgewerkt door Jan van Harten
De laatste jaren is het vakantiegeld met slechts enkele euro’s per maand gestegen.
Als ik kijk naar de alleenstaande zou deze nu worden verhoogd van € 78,34 naar € 102,46 per maand.
Wat is hiervan de reden ?
Ook dit wordt veroorzaakt door de lagere heffingskorting van € 1536,00 in 2025 .
Men berekent het bruto uitgangspunt door het referentie loon zowel incl. als excl. vakantie toeslag van 8% te nemen .
Er ontstaat dan een brutobedrag AOW incl. vakantiegeld = € 1683,38.
Hiervan trekt men de AOW af excl. vakantiegeld = € 1580,92
Het verschil is € 102,46
Zou men dezelfde heffingskorting als in 2024 nemen ( was € 1735,00) dan zou het vakantiegeld uitkomen op ongeveer € 80,00
zie : https://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_Ouderdomswet
onder het kopje : Uitleg en demonstratie van de berekeningswijze
inderdaad. wij graag willen weten als zou zo groot verschil als alleen de lasten zijn hoger als voor gehuwde en minder voor alleen staande
Een alleenstaande heeft dezelfde kosten als gehuwden
M.i. heeft een alleenstaande meer vaste kosten cq lasten, zoals bewoning, verwarming, gas/electra, auto, etc
Ja en soms nog meer dan dat, denk nu niet dat wij alleenstaanden het makkelijk hebben, ABSOLUUT niet dus, ook de heel verkeerde gedachte dat gepensioneerden allemaal leggende gelden hebben, wederom ABSOLUUT niet!!!
Ik ben net 2 weken met pensioen en er gaan dingen gigantisch fout waardoor ik mijn Pensioen in december pas krijg . Ik ben pissed off. 23,jaar ambtenaar geweest krijg je aan het eind van je carrière €350 pensioen
bestaat niet wat u schrijft.
Waarom bestaat dat niet dan? Bent u bij die persoon geweest of werkt uzelf bij dat pensioenfonds omdat u stellig beweert dat het niet “bestaat” !!
Ja, dat valt tegen. Maar ja een volledig opgebouwd pensioen omvat 40 jaar werken met betaalde premie. Met 23 jaar opbouw is dit natuurlijk een lagere uitkering.
Vraagje ik ben 63 ,dus officieel aow met 67
Werkte 10,5 uur dat was ook mijn contract dit heb ik ingekort naar 6 uur vanwege gezondheidsproblemen
Wat betekent het voor mij als ik zeg dit jaar stop er mee
Is dat verstandig
Of dat verstandig is, kan ik niet beoordelen. Dan zouden we inzicht moeten hebben in je totale situatie, inclusief financien. Mocht je hier een compleet antwoord op willen, dan kun je beste advies aanvragen. Mocht je dat bij ons willen doen, dan kan dat via de knop bovenaan de website.
Dat zal velen tegenvallen : voor een alleenstaande netto € 10 erbij . . . .
Komt door de verlaging van de Heffingstoeslagen!
Vakantiegeld wordt overigens door een mix in de opbouw ( 2 maanden € 76,20 + 6 maanden € 78,34 + 4 maanden € 102.46) totaal : € 1032,28 bruto , te ontvangen in mei 2025.
Indien men de Heffingskorting gehandhaafd had op het niveau van 2024 ( was toen : € 1735,00 )
dan was het netto AOW bedrag ongeveer € 40,00 hoger geweest voor een alleenstaande . . . .
Nu is de verhoging maar € 10,00 door de verlaging van de heffingskorting 2025 naar : € 1536,00
Onbedoeld neven effect dus van deze verlaging , die ook doorsijpelt in de berekeningsmethodiek!
Kortom, de AOW-er moet weer interen? Wel huurverhoging van €35,- gehad en zorgverzekering totaal ruim €400,- hoger voor ons. Blijkbaar begrijpt men dan in Den Haag niet dat AOW-ers gewoon overal voor moeten betalen (geen toeslag), niks gratis krijgen zoals zovelen wel krijgen. Daar is wel ruim geld voor, AOW-ers kunnen wel in de kou zitten.
U kunt in 2025 zorgtoeslag krijgen als uw jaarinkomen niet boven de grens van € 39.719 uitkomt. (In 2024 was dat € 37.496.) Hebt u in 2025 een toeslagpartner? Dan mag het inkomen van u allebei samen niet meer dan € 50.206 zijn. (In 2024 was dat € 47.368.)
Dan heeft u het toch niet arm als gepensioneerden als uw inkomen boven € 47.368 is, netto is dat minimaal € 37.30 en waarschijnlijk meer.
Het bedrag moet dus zijn 47.368
Mijn toetsenbord werkt niet goed, het netto bedrag voor 2025 is € 38.415 voor een echtpaar in 2025. Het bruto bedrag € 50.206.
Het is te berekenen op berekenhet.nl
Daarboven geen zorgtoeslag, daaronder wel.
Zorgtoeslag kan iedereen recht op hebben, huurtoeslag niet.
Exacte bedrag moet zijn : € 11,52
Nou dat is bij lange na niet meestijgen met het minimum loon (2,7%) en zeker niet met de inflatie (3,5%). Ik krijg er 10 euro bij maar ben al 17 extra kwijt per maand aan het ziekenfonds, praat ik nog niet over al de andere verhogingen. Ik had gedacht met dit kabinet (Nederlanders eerst) en (We gaan er allemaal op vooruit) om er iets beter van te worden maar daar ziet het op u site / voorspelling zeker niet naar uit!
Ze maken ons blij
Om maR de meeste stemmen te krijgen
Of de baas kunnen spelen.
1hand geven
Andere handteruggeven
Klopt.je bent meer kwijt dan je krijgt
….mooi praten.dat is het enigste wat je krijgt.
Complete, adequate informatie. Dank
Ik krijg heffingskorting over mijn weduwenpensioen. Kan ik dit veranderen in heffingskorting op mijn AOW? Ik ben van 19 november 57. Wanneer wordt AOW gestort?
Ja
Waarom krijgt mijn man bijna € 200 netto per maand minder aow dan ik
Dat kan zijn dat je man geen volledige AOW-uitkering heeft of dat er misschien geen loonheffingskorting wordt toegepast.
Of heeft gewerkt in het buitenland
Ja, dat kan je veranderen. Dat moet je dan bij beide instanties aangeven. Als het goed is, dan is je AOW ingegaan op 19 november en zou het al uitbetaald moeten zijn. Heb je de aanvraag op tijd gedaan?
Heffingskorting altijd laten berekenen over Uw hoogste inkomen, neem aan dat uw AOW hoger is dan Uw pensioen!
Bel de belastingdienst en vraag ernaar mits uzelf niet in staat bent om Uw toeslagen zelf in te vullen, bel met 0800-0543 is GRATIS enige euvel misschien dat u wat langer ind e wacht staat, zou zeggen zet een bak koffie of thee emt wat erbij dan wordt het allemaal nog iets aangenamer terwijl u wacht.
Succes.
Geen partnertoeslag meer, schande. Aow is nu een fooi. Werkende zoon thuis nog dus weg toeslagen. Wat een beleid.
Waarom krijgt mn man nog steeds 20 euro minder als ik
Te triest voor woorden deze afkoop. Omhoog, de huur, de verzekeringen, de ziektekosten, de autobelasting, de krant, de gemeentelijke belastingen, water, energie. De meeste pensioenen niet verhoogd om allerlei vage redenen Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Waar worden AOW’ers eigenlijk voor gestraft? Voor de vele jaren die zij gewerkt hebben om Nederland te steunen in de Opbouw???
Zeg het maar.
Het is echt schandalig Joke .alles weer fors omhooggevallen gegaan en 10 euro meer ?? Belachelijk maar die bij de overheid werken hebben toch een dik salaris .waarom zou je je druk maken voor die AOWers .ze moeten eens beter voor hun ned.burgers zorgen .maar zoals gezegd waar zal jij je druk om maken geld. Zat elke maand
Beetje een vreemd antwoord.
Wat is nu 11,52 per maand alles wordt veel duurder . Waar hebben we voor gewerkt.
Volgens mij heeft Carolien vd Plas de koppeling met minimum loon en AOW losgelaten omdat er volgens haar te veel gepensioneerden de AOW helemaal niet nodig hebben. Het kabinet heeft besloten dat alleen werkenden er op voorruit mogen gaan. Ook (zieke) mensen in de bijstand, de Wajong en mensen met een onvolledige AOW de AIO (bijstandsniveau) krijgen er de komende jaren niets bij. Alleen maar huurverhogingen en hogere zorgverzekeringen. En de eigen bijdrage die 385 + 250 die zgn verlaagd wordt klopt niet want P.Omtzigt heeft gezegd als u naar het ziekenhuis gaat dan hoeft y niet meteen alles te betalen. Maar de meeste mensen gaan niet naar het ziekenhuis, maar gebruiken levensreddende medicijnen en dan gaat je eigen risico al lopen.
Vakantie geld klopt niet
Wat klopt er niet volgens jou?
Of het klopt is moeilijk te beoordelen, maar een verhoging van het bruto maandbedrag voor alleenstaanden met ruim € 20 verhoudt zich contra-intuïtief tot de bijbehorende brutoverhoging van € 24 van het vakantiegeld. Wat is de bron van uw cijfers?
Onze bron is het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Zie de link: https://open.overheid.nl/documenten/009985e2-8963-48f1-9d8b-14631b678079/file
Ik moest zelf ook meerdere keren kijken of het wel klopte, dus ik snap je reactie volledig.
Dit wordt veroorzaakt door de lagere heffingskorting in 2025 .
Men berekent het bruto uitgangspunt door het referentie loon zowel incl. als excl. vakantie toeslag van 8% te nemen.
Er ontstaat dan een brutobedrag AOW incl. vakantiegeld van € 1683,38.
Hiervan trekt men de AOW af excl. vakantiegeld van € 1580,92
Het verschil is € 102,46
Zou men dezelfde heffingskorting als in 2024 nemen, dan zou de opbouw van het vakantiegeld uitkomen op ongeveer € 80,00 per maand i.p.v. € 102,46
Toch “fijn” dat men de AOW niet is vergeten
Schaamteloos 12cent erbij.
Heffingskorting op aow.
Aow is hoger dan mijn pensioen. Is dat verstandig of moet ik dit onwisselen
Dit is de meest logische keuze en sluit ook aan bij het advies van de Belastingdienst.
Lees mijn antwoord iets verder terug, naar boven scrolleen dus.
Mensen met een AOW hebben hun hele werkende leven overal fors aan moeten meebetalen en nu ze eindelijk een beetje mogen gaan genieten, moeten ze nog veel inleveren. Nederlanders eerst toch? Heeft dit kabinet gezegd. We merken er niets van. Nog steeds inleveren. Aan de ene kant geven ze en aan de andere kant betaal je het dubbele. Heel jammer
Is niet waar. De AOW is een algemene volksverzekering. Het recht op AOW is gekoppeld aan het aan het aantal jaren dat je (nu) tussen je 17e en je 67e officieel in Nederland woonde. In theorie hoef je dus nooit aan de AOW bij te dragen. Heb je echter inkomen in (nu) Box 1 dan moet je premie AOW (en nog wat dingen) betalen.
word volgend jaar 67 oktober krijg nu een arbeidsongeschiktheid uitkering moet ik voor oktober dan andere uitkering zelf regelen of gaat dit automatisch omdat het via uwv is
De AOW moet je op tijd aanvragen. Maar hier krijg je op tijd bericht over.
https://bijnametpensioen.nl/hoe-kun-je-een-aow-uitkering-aanvragen/
Hoe hoog is het netto vakantiegeld per maand voor mensen met een partner zonder heffingskorting
In 2025 wordt er , zo wie zo, 5,26% ZVW bijdrage ingehouden
en als men geen heffingskorting hanteert 17,9 % Inkomsten Belasting / Loonheffing.
U ontvangt in mei 2025 een opgebouwd vakantiegeld van € 737,36 per AOW gerechtigde
bij samenwonen met een AOW gerechtigde partner , die ook € 737,36 ontvangt.
Netto wordt dat € 737,36 min 23,16% LH+ZVW inhouding € 566.59 per AOW gerechtigde . . . .
Let op : dit zijn jaarbedragen : U ontvangt geen vakantiegeld per maand maar 1 x per jaar in mei !
Correctie : Loonheffing moet zijn 17,92% i.p.v. 17,90% en 23,18 % i.p.v. 23,16%
Door een ongeval in 86 heb ik niet meet kunnen werken. (Af en toe geprobeerd maar lukte niet) ik heb daarna echter nooit geen uitkering of iets anders gekregen. Mijn man heeft altijd voor alles alleen moeten betalen.
Mijn vraag is, wanneer en hoeveel pensioen krijg ik.
Deze informatie kun je vinden op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/
L.S.,
Ik heb een vraag over het werken na pensioengerechtigde leeftijd. In april word ik 67 en wil dan nog drie dagen blijven werken. Dat salaris ligt hoger dan mijn AOW en pensioen samen. Er is mij geadviseerd om bij AOW en pensioen geen loonheffingskorting toe te passen en wel op het salaris. Maar mij is niet helemaal duidelijk wanneer en waarom ik mogelijk (over een deel van mijn inkomen) in een hogere belastingschaal kom. Ik ben overigens alleenstaand. Kunt u mij uitleggen hoeveel ik mag bijverdienen zonder meer belast te worden?
Met dank en groet, Bianca
Hoi Bianca, ik heb twee blogs hierover geschreven. Een blog over de belastingschijven en een blog over de heffingskorting.
https://bijnametpensioen.nl/waarom-moet-je-belasting-bijbetalen-over-je-pensioen/
https://bijnametpensioen.nl/hoe-zit-het-met-heffingskortingen-na-je-aow/
DANK U WEL VOOR DE INFORMATIE !!
Jammer dat ik achteruit ga …..en geboren 09-01-1944
Moeilijk is het , maar doe ook vrijwilligerswerk ….
Ik wens jullie tevredenheid met nieuwe inkomens vermelden . De allerbeste wensen voor 2025
Wat is het bruto bedrag voor een alleenstaande inclusief vakantiegeld.
Bruto bedrag voor een alleenstaande incl. vakantiegeld wordt vanaf 1 januari 2025 : € 1683,38
€ 1580,92 + € 102,46 = € 1683,38
Let op : Uw vakantiegeld wordt opgebouwd met verschillende bedragen per maand , afhankelijk van het die maand geldende AOW bedrag .
Opbouw voor uitbetaling in mei 2025 wordt dus :
mei + juni 2024 : € 76,20 x 2
juli t.m dec. 2024 : € 78,34 x 6
jan t/m april 2025 : € 102,46 x 4
In totaal dus € 1.032,28
Geachte heer Westerholt, dit zijn allemaal bruto bedragen ik zou ook graag de netto bedragen willen zien, aangezien ik niets heb aan bruto bedragen, bij voorbaat dank.
Netto bedragen zijn afhankelijk van het feit of er wel of niet heffingskorting wordt toegepast : zie aanhef van Jan van Harten.
Voor een alleenstaande met heffingskorting wordt het netto : € 1497,76
Zonder heffingskorting wordt het : € 1.214,62.
Het opgebouwde vakantiegeld (opgebouwd van juni 2024 t/m april 2025) is bruto € 1.032,28 en met heffingskorting wordt het netto : € 977,98
Zonder heffingskorting wordt het : € 793,20
E.e.a. onder voorbehoud , dat het voor 2025 vastgestelde belastingtarief van17,9% tot max. jaar inkomen € 38.441,00 en premie ZVW inhouding niet alsnog aangepast worden :
LH voor 2025 : 17,90% ( was 19,07% in 2024 )
ZVW voor 2025 : 5,26% ( was 5,32% in 2024 )
Wel iets lagere inhoudingen dus . . . .
Geachte heer Westerholt, hartelijk dank voor de uiteenzetting, nu is en zijn mij een paar zaken duidelijk geworden, ik krijg inderdaad heffingskorting.
Maar het ging ook specifiek om het vakantiegeld en dat is nu ook duidelijk, hartelijk dank voor uw reactie, met vriendelijke groet.
Geweldig dat het omhoog gaat is wel nodig in deze duren tijd
Prima nieuws bedankt
Heb een klein pensioentje via Avero/Achmea wat een verzekering blijkt dus doet mee met de pensioen pot. Vast bedrag geen indexering. Neem aan dat met de nieuwe pensioen wet ook zo blijft.??? Of zit ik er naast?
Pensioen dat je van een verzekeringsmaatschappij krijgt zal door de nieuwe pensioenwet niet veranderen. De nieuwe wet heeft invloed op je toekomstige pensioenopbouw als je nog werkt en op alle opgebouwde en ingegane pensioenen bij een pensioenfonds.
Het is zo wie zo vreemd dat je met een partner weiniger 50% krijgt dan een alleenstaande 70% of gaat men er vanuit dat je nog een partner hebt die 15 jaar jonger is en nog een volle baan heeft wat toch in heel veel gevallen niet zo is en een jaartje jonger is en al meer dan 40 jaar gewerkt heeft en dit helaas de laatste jaren niet meer kan om dat ze in een koude slagerij gestaan heeft en de baas er plotseling mee ophoud en geen recht op een uitkering heeft dus zit er niks op als dat ik nog maar even probeer door te gaan na dik 52 jaar werken als automonteur. Schandalig want mijn pensioen is ook al niet zo dik omdat je pas op 25 jarige leeftijd begon op te bouwen.
Denk dat ik beter ergens asiel kan gaan vragen.
Alles wordt duurder en duurder,maar om dit op te vangen is er een indexering. Helaas heeft men deze indexering bij mij van de regeling afgehaald. Hoe vindt u dat? Dit zou toch niet mogen .
Ik heb een aoi gevraagd uitgaande van het gegeven dat een ieder recht heeft op een sociaal minimum.Ik heb een een zwaar autistische zoon die ik volledig onderhoud(zoon heeft geen inkomen)draagt niet bij in de huishouding en op grond van de regels krijg ik geen aoi
Hoe kan dat?
Uit je vraag maak ik op dat je met name hoge kosten hebt. De AOI is voor mensen met een onvolledige AOW-uitkering. Daarbij wordt niet gekeken naar je uitgaven, maar naar het feit of je wel of geen volledige AOW hebt.
Beste,
Een Alleenstaande betaald alles alleen ! B v voor electra etc. Terwijl twee mensen hetzelfde electra gebruiken. Alleenstaande zijn in alles veel duurder uit.
Er zou een betere compensatie moeten zijn voor alleenstaande.
De kosten van de woning etc zijn even duur als voor twee.
Dus waarom twee mensen tweemaal zoveel willen begrijp ik niet.
Dus niet klagen over het feit dat alleenstaande misschien iets meer netto per persoon krijgen.
Zo wie zo zijn alleenstaande veel duurder uit met alles. !
2 mensen betalen zeker niet hetzelfde aan elektra, gas en water! Dit is onzin!
Elke dag douchen kost zoal meer water gas en elektra! Daarbij zit mijn man de hele dag in zijn werkplaatsje te hobbyen wat veel electra kost! Ook heb ik meer verzekeringen dan een alleenstaande! En zo kun je nog wel even doorgaan!
Een alleenstaande betaald gemeenschappelijke belastingen eenmaal terwijl een stel,drie maal betaald en twee maal zorgverzekeringspremie en risicopremie etc,etc.
Onderstaande klopt niet. Het is precies andersom
De netto AOW-uitkering voor alleenstaanden bedraagt per maand € 1.497,76.
Zonder heffingskorting is dat € 1.214,62 netto per maand.
Ik denk toch dat het goed is verwoord :
Netto uitkering met heffingskorting betekent dat er geen LB wordt ingehouden
en is daarom hoger dan zonder heffingskorting , want dan wordt er wel LB ( 17,9% ingehouden.
In beide gevallen wordt er wel premie ZVW ingehouden ( 5,26 % )
Correctie : 17,9% moet zijn 17,92%
We gaan het zien!
Ik krijg geen volledig pensioen omdat ik nog geen 50 jaar in Nederland woonde toen ik met pensioen ging.in 2028 woon ik 50 jaar in Nederland,krijg ik dan het volledig pensioen?
Nee, dat wordt niet meer aangepast. Het gaat om de 50 jaar voorafgaand aan je AOW-leeftijd.
Hoe durven ze het nog te melden. AOW gaat omhoog in 2025. Terwijl door werkenden gestaakt wordt voor loonsverhogingen van minstens 10%, worden mensen die hun hele leven gewerkt hebben afgescheept met €11,00 per maand.
Daar heb je toch helemaal niets aan.
Ze blijven maar goochelen alleen maar zo min mogelijk uit te betalen ,ook de pensioenfondsen zijn daar debet aan
Voor mij is alles nieuw. Graag uitleg over heffingskorting. Hoe werkt dat moet je dat zelf aanvragen en zo ja hoe? Niet iedereen is digitaal erg vaardig.
Informatie over de heffingskorting vind je in deze blog: https://bijnametpensioen.nl/hoe-zit-het-met-heffingskortingen-na-je-aow/
Zijn de nieuwe bedragen van de AOW per 1 januari 2025 al bekend dan? Op de website van de Sociale Verzekerings Bank heb ik deze nog niet gezien.
De bedragen zijn bekend, maar SVB publiceert die altijd ietsje later.
Vandaag : 17 december gepubliceerd op de site van SVB
De netto aow-uitkering voor mensen met een partner zou € 1024,61 worden in januari 2025. Deze was 1010,69 in december 2024 . Netto dus € 13.92 meer in januari 2025.
Zonder heffingskorting wordt dit € 830,89 in januari 2025. Dit was € 807.36 in december 2024. Netto dus € 23,53 meer.
Als ik het netto bedrag van december 2024 van € 1010,69 verhoog met 2,75 %, kom ik op een netto bedrag uit van € 1038,48. Waarin ligt het verschil van 1024,61 met 1038,48?
Als ik het bedrag van € 807,36 verhoog met 2,75%, kom ik op € 829,56 uit.. Dus dit kan ongeveer wel kloppen..
In de media en ook hier wordt gesproken over een verhoging van zo’n 2,75%. Vergelijk je het netto maandbedrag van december 2024 met januari 2025 zit daar bij lange na geen 2,75% verhoging in. Een verklaring ligt bij het vakantiegeld. Immers wanneer er gesproken wordt over een verhoging mag je ervan uitgaan dat die betrekking heeft op bruto jaarbedrag incl. vakantiegeld.
Voor een gehuwde met loonheffingskorting (en dus alleen de ZVW inhouding) is de rekensom:
december 2024: bruto € 1067,47 + € 55,96 (vakantiegeld) = € 1123,43 bruto
januari 2025: bruto € 1081,50 + € 73,18 (vakantiegeld) = € 1154.68 bruto
dit is een verhoging van 2,78%
Trek je de ZVW (5,32% in 2024 en 5,26% in 2025) er vanaf is het netto zo’n 2,8% verhoging.
Voor een alleenstaande met loonheffingskorting (en dus alleen ZVW inhouding) is de rekensom:
december 2024: bruto € 1569,75 + € 78,34 (vakantiegeld) = € 1648,09 bruto
januari 2025: bruto € 1580,92 + € 102,46 (vakantiegeld) = € 1683,38 bruto
dit is een verhoging van 2,14%
Trek je de ZVW (5,32% in 2024 en 5,26% in 2025) er vanaf is het netto zo’n 2,2% verhoging.
Dat de netto maandelijkse aow in januari 2025 ruwweg een tientje meer is dan in december 2024 is op het eerste gezicht schrikken maar wordt rechtgetrokken in mei middels het vakantiegeld. Wellicht ten overvloede zij vermeld dat het uit te keren vakantiegeld in mei 2025 de optelsom is van de bruto maandbedragen (minus de IB/PVV en ZVW) uit de 12 maanden daarvoor (zie elders tussen de reacties). Al met al best wel een beetje jammer dat je tot mei moet wachten op het (flink) hogere vakantiegeld dan in voorgaande jaren terwijl de gestegen vaste lasten welke elke maand betaald moeten worden!
Trouwens met betrekking tot het fenomeen vakantiegeld: dat je tijdens je arbeidzame leven elke maand vakantiegeld spaart wat dan in mei wordt uitgekeerd kan ik vanuit historisch perspectief begrijpen, maar waarom zou je vanaf aow leeftijd nog elke maand vakantiegeld sparen? Bepaal gewoon wat de bruto aow per jaar is en keer dat in 12 maandelijkse termijnen (onder inhouding van de nodige heffingen) uit. Ik meen dat de participatiewet (lees bijstand) dit sinds kort doet. Oftewel je ontvangt maandelijks vakantiegeld. Het wordt dus niet meer opgespaard om het vervolgens eens per jaar uit te keren.
Vakantiegeld 1x per jaar is idd een beetje achterhaalde betutteling. Veel werkgevers bieden al een keuzebudget, bij de meeste pensioenuitkeringen zit het er niet meer in. En wij gepensioneerden bepalen zelf wel of en wanneer we met vakantie gaan.
per 1 july komt er weer 1,35% bij.. zoals elk jaar wordt de verhoging over 2 tijdstippen verdeeld. per 1 jan. en per 1 july
Het zou duidelijker zijn indien de bedragen in Netto worden uitgedrukt.
Is het ook mogelijk om de 2% minder, AOW i.v.m. buiten NL gewoond te hebben deze ook de Netto AOW in de aantal jaren, bv. 4 jaar buiten NL is 8% is Netto AOW €……. alleenstaande en Netto AOW € …… met partner. Bvd
Als je in Nederland woont en in het buitenland werkt wordt je ook gekort.
Niet teveel kijken naar wat je krijgt maar ook naar wat je zelf kunt doen om het maandbedrag te verhogen.
En ja, ik weet dat niet iedereen die mogelijkheid heeft.
Hallo, ik begrijp niets van die heffingskorting. Ik ben alleenstaand dus krijg ik 1497 netto p.m. zonder heffinskorting is dat 1214.pm daarnaast krijg ik een klein pensioentje van ABP IETS VAN 600 pm netto. Nou mout ik kiezen waar ik die heffingskorting van wil hebben. WAT RAAD U ME AAN? Ik ga in mei met pensioen. Mvrgr en bedankt
Bij je AOW heffingskorting toe laten passen, dat is dan je hoogste inkomen per maand.
Het advies, ook van de Belastingdienst, is om te kiezen voor de heffingskorting op het hoogste inkomen. In jouw geval dus de AOW.
Ik ben per 26 april 2024 met pensioen. Daarvoor kreeg ik een WIA/IVA uitkering van het UWV. Omdat ik chronisch ziek ben ontving ik ook elk jaar in november een tegemoetkoming via het UWV. Krijgen chronisch zieken deze tegemoetkoming ook wanneer ze in de AOW komen? Ik heb daar nog niets van gezien en de SVB heeft tot nu toe nog niet op mijn vraag gereageerd.
Dat is toch geen 2.75%: was 1010 euro nu 1024 , dus 14 euro, dat is ongeveer 1.4 %, en dat gaat die extra 5,50 er ook nog eens vanaf, houd je een tientje over aan deze verhoging. Of maak ik een rekenfout?
Nee, denk het niet, u begrijpt het goed. Maar het vakantiegeld wordt wel flink hoger, als ik het nog goed begrijp tenminste. Ingewikkelde berekeningen, niet erg duidelijk allemaal.
Wat krijg ik netto p. maand, is dat 1024,00, partner geen AOW nog, (liefst 9 jaar jonger, kan nog even duren voordat we kunnen genieten samen)wat is dan vervolgens het netto vakantiegeld in mei 2025 dan? Hoeveel meer netto dan in 2024?
Je maakt geen rekenfout. Morgen publiceer ik een nieuwe blog met een toelichting.
Beste heer van Harten, ik vraag mij af wat het vakantiegeld zal gaan worden in mei 2025, ik zie allerlei bedragen voorbij komen maar het blijft een doolhof aan cijfers etc.
Ben zeer benieuwd wat nu uiteindelijke netto bedrag gaat worden wat AOW betreft zonder vakantiegeld per maand, dat staat er apart van, is anders dan bij de pensioenen daar zit het vakantiegeld al bij inbegrepen.
Met vriendelijke groet.
Hans, de AOW-bedragen zoals hier staan zijn exclusief vakantiegeld en dat is dus wat er straks netto uitgekeerd gaat worden. Afhankelijk van het wel of niet toepassen van de loonheffingskorting krijg je dus iets meer of iets minder. Beide bedragen staan vermeld in deze blog.
Geachte. LEZERS,
Hoe is zo iets als je Partner Dementie is ?
? Een demente persoon die thuiswoont krijgt ook aow…Indien hij/zij opgenomen wordt in een tehuis;gaat geld naar dat tehuis,en krijgt men daar zakgeld(althans iemand ui tde buurt die in die nare situatie zit)
Ik begreep dat die “buitenland korting” van 2%per jaar per 1 januari of 1 juni 2024 was komen te vervallen. Foutje van jullie of heb ik het mis ?
Peter, de korting wegens schuldig nalatig is vervallen. Dat is niet de korting wegens buitenland-jaren.
Ik heb hier eerder over geschreven in deze blog: https://bijnametpensioen.nl/korting-op-de-aow-in-verband-met-buitenland-jaren/
Beste,
Bij AOW.nu vermelden ze een stijging van 1486,24 naar 1510,87 dat is 24,63 per maand voor alleenstaande aow’er Wie rekent er nu op de juiste wijze?
Volgens de site van de Sociale verzekeringsbank:
Bedrag per maand vanaf 1 januari 2025 zonder loonheffingskorting
Brutobedrag AOW € 1.580,92
Af: loonheffing € 0,00
Af: bijdrage Zvw (5,26%) € 83,15
Nettobedrag AOW € 1.497,77
Bedrag per maand vanaf 1 januari 2025 zonder loonheffingskorting
Brutobedrag AOW € 1.580,92
Af: loonheffing € 283,00
Af: bijdrage Zvw (5,26%) € 83,15
Nettobedrag AOW € 1.214,77
Heb even gekeken ik krijg er netto €2,25 bij , bruto €14,33.
Dus ik ken weer een deur intrappen
wanneer wel of geen loonheffing